viernes, 28 de enero de 2022

EL FILL PRÒDIG

Paràbola tal qual surt a la Bíblia:  Lluc 15, 11-32

«Un home tenia dos fills; i el menor d'ells va dir al pare: "Pare, dóna'm la part de la hisenda que em correspon." I ell els va repartir la hisenda. Pocs dies després el fill menor ho va reunir tot i va marxar a un país llunyà on va malbaratar la seva hisenda vivint com un llibertí. Quan va haver gastat tot, va sobrevenir una gana extrema en aquell país, i va començar a passar necessitat. Llavors va ser i es va ajustar amb un dels ciutadans d'aquell país, que el va enviar a les seves finques a pasturar porcs. I desitjava omplir el seu ventre amb les garrofes que menjaven els porcs, però ningú no se les donava. I entrant en si mateix, va dir: "Quants jornalers del meu pare tenen pa en abundància, mentre que jo aquí em moro de gana! M'aixecaré, aniré al meu pare i li diré: Pare, vaig pecar contra el cel i davant. Ja no mereixo ser anomenat fill teu, tracta'm com un dels teus jornalers."

I, aixecant-se, va partir cap al seu pare. Estant ell encara lluny, el va veure el seu pare i, commogut, va córrer, es va estirar al coll i el va besar efusivament. El fill li va dir: "Pare, vaig pecar contra el cel i davant teu; ja no mereixo ser anomenat fill teu." Però el pare va dir als seus serfs: "Porteu de pressa el millor vestit i vestiu-lo, poseu-li un anell a la mà i unes sandàlies als peus. Porteu el vedell engreixat, mateu-lo, i mengem i celebrem una festa, perquè aquest fill  meu era mort i ha tornat a la vida; estava perdut i ha estat trobat."  I van començar la festa.  

El seu fill gran era al camp i, en tornar, quan es va acostar a la casa, va sentir la música i les danses; i trucant a un dels criats, li va preguntar què era allò. Ell li va dir: "El teu germà ha tornat i el teu pare ha matat el vedell engreixat, perquè li ha recobrat sa." Ell es va irritar i no volia entrar.  El pare va sortir, i li suplicava. Però ell va replicar al seu pare: "Fa tants anys que et serveixo, i mai no vaig deixar de complir una ordre teva, però mai m'has donat un cabrit per tenir una festa amb els meus amics; i ara que ha vingut aquest fill te, que ha devorat el teu tresor amb prostitutes, has matat per ell el jònec engreixat!" Però ell li va dir: «Fill, tu sempre ets amb mi, i tot el meu és teu; però convenia celebrar una festa i alegrar-se, perquè aquest germà teu estava mort, i ha tornat a la vida; estava perdut, i ha  estat trobat."»

Significat que trobo a aquesta paràbola: 

Personalment, penso que antigament aquesta paràbola era una advertència cap els fidels que s'allunyen de la fe, i que tard o d'hora perduts, retornarien al camí correcte. Crec que aquesta es una visió molt trista de la paràbola i que només tracta els valors cristians i per tant que no té a veure amb altres valors com seria el de la família. 

D'altra banda, podem dir que aquesta paràbola ha evolucionat amb el temps i que per tant ha canviat la seva interpretació. Actualment, penso que aquesta paràbola es refereix als valors de la família i a la seva acceptació, que la figura del pare no veu negativament les decisions del seu fill, sinó que aquest accepta les seves decisions i suporta al seu fill pròdig. Per tant penso que aquesta paràbola tracta sobre el suport i l'acceptació

Símbol més important de la paràbola per a mi: 

La Festa: La festa és la representació de celebrar la vida nova, i rebutjar la desaparició del seu fill qui estava embolcat pel pecat. Representa el perdó que dona el Déu Pare als seus fills i el perdó que es dona entre familiars.


No hay comentarios:

Publicar un comentario

SANT BALDIRI

Origen Històric: Sant Baldiri de Nimes Sant Baldiri (També anomenat Sant Boi), va ser una mena de sacerdot que ajudava als bisbes durant el ...